Så mäter vi företagsklimatet för att ständigt bli bättre
Östhammars kommun vill vara en attraktiv och växande kommun. Därför är det viktigt att kommunen har ett gott företagsklimat där företagarna är nöjda med kommunens service. För att se hur denna nöjdhet fungerar och utvecklar sig, mäts den på flera olika sätt.
I den årliga undersökningen ”Löpande insikt” mäts myndighetsområdena inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Undersökningen görs genom en enkät med frågor kopplade till sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Undersökningen sker i samarbete med SKR och Stockholm Business Alliance (SBA).
- Enkäten skickas till de som haft ett avslutande myndighetsärende med kommunen under året, förklarar Ulf Andersson, Samhällsbyggnadschef.
Det finns också flera andra relevanta indikatorer på om förutsättningarna för företagande är goda i en kommun. Nyföretagandet i kommunen är en sådan, en stark tillväxt i näringslivet är en annan.
Svenskt Näringsliv genomför också årligen en kommunal Företagsklimatranking som mäter synen på attityderna till företagande, kommunens service, bemötande och upphandling.
- Av de indikatorer som en kommun kan välja för att följa upp sitt företagsklimatarbete, så har NKI har en särställning i Östhammars kommun. Det beror på att den endast avser faktorer som kommunerna själva har ansvar för och kan påverka. Det är också bara företagare och andra kunder som haft en kontakt med kommunen som deltar, säger Ulf Andersson.
Så säger mätningarna om företagsklimatet i Östhammars kommun
NKI har utvecklats starkt under det mycket speciella coronaåret 2020 och förflyttats från låga sextio till låga sjuttio, vilket är ett stort steg i rätt riktning mot det mål som formulerats av Kommunfullmäktige. Målet lyder: ”Företagarnas nöjdhet med kommunens service ska uppmätas till 75 eller mer”
När man ser på resultatet för Östhammars kommun hittills är det viktigt att komma ihåg att antalet svar från kunder med bland annat serveringstillstånd och livsmedelstillsyn är lägre än vid motsvarande period tidigare år. Skälet till detta är att kommunen tvingats flytta resurser från dessa myndighetsområden till den trängseltillsyn kommunen ålagts av Länsstyrelsen enligt smittskyddslagen under 2020.
Nyföretagande i Östhammars kommun
Nyföretagandet i kommunen brukar ligga på genomsnittet i landet. Årligen registreras ca 85-100 nya företag, vilket motsvarar ca 4-5 företag per 1000 invånare och år. De senaste åren har tjänsteproducerande företag varit dominerande bland de nystartade i Östhammars kommun.
- Det är ett utfall som vi skulle behöva få upp en aning för att åstadkomma den förnyelse av det lokala näringslivet som kännetecknar en attraktiv och expansiv företagskommun. Östhammars kommun har en mycket hög sysselsättning och det kan påverka drivkraften att starta företag, säger Ulf Andersson.
Tillväxten i näringslivet
Tillväxten i näringslivet har varit något av en berg-och-dalbana. 2018 prisades Östhammars kommun som kommunen med den starkaste tillväxten i länet bland aktiebolagen bara för att vid senaste publicerade mätningen passeras av sex av länets kommuner i samma ranking. Förklaringen till detta hänger delvis samman med att det är just förändringen som mäts i undersökningen.
Har näringslivet i en kommun en stark tillväxt det ena året så mäts förändringen kommande år mot detta. Det kan innebära att kommuner med en bra ranking ena året får en sämre ranking påföljande år.
Svenskt näringslivs företagsklimatranking
I Svenskt näringslivs företagsklimatranking placeras Östhammars kommun på den sista tredjedelen av Sveriges 290 kommuner de senaste tio åren. Det kan tolkas som att attityden från kommunens sida till företag uppfattas dålig av respondenterna.
Ur svaren från Svenskt Näringslivs företagsenkät framgår att respondenterna uppfattar att till exempel informationen från kommunen är bristfällig. Det är något som vi även känner igen när vi tittar på resultatet från våra NKI-undersökningar, där vi också ser att informationen är ett serviceområde som kommunen behöver utveckla.
Vid de senaste mätningarna av företagens upplevelser ser vi att t.ex. bemötandet uppfattas relativt bättre och att t.ex. effektivitet och information är områden som särskilt behöver stärkas.
Därför är just dessa områden måltavla för de insatser som kommunen prioriterar för att förbättra företagens upplevelser. Detta kommer vi berätta mer om i nästa avsnitt, som handlar om kommunens handlingsplan för ett bättre företagsklimat.