Möt Anette Frode, medicinskt ansvarig sjuksköterska
Att säkerställa god kvalitet och säker vård är Anette Frodes jobb. Hon är vår medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och hon har att göra, i dessa coronakristider. – Det här är en ny situation för oss alla och jag tycker vi hanterar den bra, säger hon.
Hennes telefon ringer i ett.
– Ursäkta, jag måste ta det här samtalet också, säger Anette.
Hon är bollplank för många frågor i coronakristider. Och det är inte frågor som kan vänta, de behöver besvaras omgående så att alla medarbetare kan behålla lugnet och fortsätta att jobba på.
– Många tycker att vi ska kunna göra mer och så är det ju. Men jag ser att de som jobbar hos oss gör ett fantastiskt jobb, säger Anette.
Säkerställa god kvalitet och säker vård
Hennes uppgift är att se till att brukare och patienter får den vård de ska ha, att det blir rätt och att vi levererar enligt överenskommelse med beslut och andra aktörer. Hon ska säkerställa god kvalitet och säker vård inom äldreboenden, boenden för personer med funktionsnedsättning och hemsjukvården.
– Jag stöttar verksamheterna i deras kvalitetsarbete genom stöd, information och utbildning. Det är ett ansvarsfullt arbete och jag trivs jättebra i min roll, säger Anette.
Anette har varit vår MAS i fem år. Innan dess har hon bland annat jobbat med flyktinghälsovård och som sjuksköterska på Akademiska sjukhuset, på akutmottagningen och på olika vårdcentraler.
Det ringer igen. Anette svarar ”Ja, det kan jag hjälpa er med. Jag kommer förbi med det när jag åker hem från jobbet i kväll”. Det handlar om en skyddsutrustning som saknas på boendet Parkvägen. Anette, som bor i Ulsarby utanför Österbybruk, tycks inte väja för någon slags fråga.
– Vi bryr oss om och hjälper varandra och det betyder allt i en ansträngd situation, säger hon.
Ibland kommer hjälpen även från oväntat håll. Anette berättar om stora och små företag i kommunen som hört av sig och erbjudit sin skyddsutrustning, exempelvis plasthandskar. Deras engagemang gör henne glad.
– På det här sättet säkerställer vi leveransen av vård och omsorg till människor som behöver den och det känns bra när alla vill bidra till det, säger Anette.
Sanera i informationsflödet
Coronakrisen innebär anspänning och anpassning för många medarbetare och verksamheter. Anette försöker sanera informationsflödet och sortera ut det som är relevant att veta om och förhålla sig till.
– Det handlar om att förenkla och förtydliga information för att göra den greppbar och för att undvika dubbla budskap, säger hon.
Chefer och medarbetare är inte de enda Anette har kontakt med. Hon samverkar brett och hanterar även praktiska frågor som kan uppstå i samarbetet med andra samhällsaktörer. Det händer även att privatpersoner hör av sig med frågor och om det finns tid försöker Anette svara på dem också.
– Våra verksamheter har gjort ett styvt jobb med att uppdatera alla handlingsplaner, utifrån behov som identifierats och tänkbara framtida scenarier, berättar Anette.
Lägligt nog har samtlig personal på särskilda boenden och inom kort- och närvårdsenheterna helt nyligen utbildats om handhygien och klädrutiner.
– På varje arbetsplats finns sedan den 1 januari ett hygienombud. Att vi haft den utbildningen just nu är ju en riktig lyckoträff som vi har stor nytta av i det här läget, säger Anette.
Kunskap och erfarenhet ger trygg vård
Anette dokumenterar vad som görs, för att längre fram kunna lära och utvärdera vad som gjordes bra och vad som hade kunnat göras annorlunda.
– Vi har inte alltid tid att undersöka olika alternativ och utvärdera dem innan vi tar beslut om vad som behöver göras. Vissa saker måste vi hantera direkt, förtydligar hon.
Hennes upplevelse är att de allra flesta medarbetarna trots allt känner sig trygga i det arbetssättet och med de rutiner som finns.
– De har erfarenhet av hur man möter och tar hand om sjuka personer utan att själva drabbas. Kunskap är en viktig faktor i det sammanhanget, säger Anette.
Viktigt att vi bryr oss om varandra
Att det kan vara en utmaning att hantera och förhålla sig till den uppkomna situationen håller Anette med om. Men hon noterar tacksamt goda samarbeten, präglade av både ödmjukhet och förståelse. Och hon kan inte nog bekräfta de chefer och medarbetare som gör ett enormt arbete för att hålla verksamheterna i gång.
– Det viktigaste just nu är att vi fortsätter att bry oss om varandra och att vi fortsätter att hjälpas åt, säger Anette.