Här kan du få svar på dina frågor om corona
Kommunens kundtjänst, Östhammar direkt, har samlat vanligt förekommande frågor och svar om coronaviruset och hur det påverkar kommunens olika verksamheter.
– Vi har sammanställt vanliga frågor och svar och vi fortsätter att fylla på med fler, säger Tina Luther, kundtjänstvägledare.
De vanligaste frågorna handlar om våra olika verksamheter men också om öppettider och om möjligheten att få hjälp med exempelvis inköp.
Du kan läsa samlad den samlade informationen samt frågor och svar på vår hemsida
Ringer för att få stöd och råd
Tina och hennes kollegor på Östhammar direkt svarar på frågor om våra verksamheter och förmedlar även kontakt till de frivilligorganisationer som erbjuder hjälp.
– En del av dem som ringer är anhöriga. De är tacksamma över hjälp och tips, nu när deras äldre familjemedlemmar nu rekommenderas stanna hemma, säger Tina Luther.
Hon berättar att det finns många kreativa exempel på hur exempelvis näringsidkare hittar nya och bra lösningar nu med extra öppethållandetider, hemkörning av varor med mera.
Ny plattform för att få och ge stöd
Det finns många invånare i kommunen som är i extra behov av stöd med anledning av spridningen av coronaviruset. Därför kommer vi i nästa vecka att presentera en lösning för att matcha invånares behov i vardagen med olika hjälpande insatser från civilsamhället. Östhammar direkt tar gärna emot fler tips på hur frivilliga privatpersoner och organisationer vill bidra och hjälpa till i coronakristider. De nås via e-post: osthammardirekt@osthammar.se och telefon: 0173-86000.