Vattenavstängning - Torngatan, Gimo kommun Starttid: 2024-10-28 08:00:00 Sluttid: 2024-10-28 13:00:00 För mer information se Gästrike Vattens hemsida Driftstörningar - Gästrike Vatten

Skolan har uppdaterat sin beredskapsplan

Under läsåret 2023/2024 har barn- och utbildningskontoret uppdaterat sin beredskapsplan. I det sammanhanget har samtliga förskolor och skolor jobbat med sin kontinuitetsplanering, det vill säga sett över vad som krävs för att kunna upprätthålla verksamheten under extraordinära förhållanden.

– Vi tänker bättre tillsammans än var och en för sig. Tiden vi ägnat åt det här arbetet har vi igen när något händer, säger Zara Järvström, verksamhetschef för gymnasieskola och vuxenutbildning.
Beredskapsplaner är inget nytt för henne och kollegorna på barn- och utbildningskontoret, men planerna behöver kontinuerligt uppdateras utifrån samhällsutvecklingen och eventuella ändrade förutsättningar.

Risker och utmaningar

Arbetet med en översyn av verksamheternas kontinuitetsplaner startade förra hösten. Medarbetarna på barn- och utbildningskontoret har tillsammans identifierat risker och utmaningar och uppdaterat sina beredskapsplaner så att alla vet hur verksamheten kan anpassas vid till exempelvis ett elavbrott eller annan störning. Medarbetare har erfarenhet och kunskap som är värdefull att ta med i arbetet när beredskapsplanerna ska uppdateras.

Delaktiga i arbetet

Att det finns uppdaterade och tydliga beredskapsplaner innebär att alla vet vad de ska göra vid en kris eller samhällsstörning.
  – Det är viktigt att alla har samma information och känner sig delaktiga i arbetet, säger Christina Stenhammar, barn- och utbildningschef.
Barn- och utbildningskontorets beredskapsplan har bilagor för olika arbetsplatser och orter.
  – För oss är det ett smart sätt att planera vår krishantering. Det visade sig exempelvis vid branden i Kristinelundskolan som hanterades på ett mycket bra sätt, säger Christina.

Klart till årsskiftet

Hennes verksamhet är först ut med att ha slutfört arbetet med kontinuitetsplaneringen och att uppdaterat beredskapsplanen. Östhammars kommuns övriga verksamheter har kommit olika långt med det arbetet, som fortsätter under hösten. Till årsskiftet ska samtliga kontors beredskapsplaner att vara uppdaterade.
Läs mer i Plan för ledning och samordning vid samhällsstörningar 2023 – 2027: plan-for-ledning-och-samordning-vid-samhallsstorningar (osthammar.se)

Kontakter

19 augusti 2024