Vattenavstängning - Torngatan, Gimo kommun Starttid: 2024-10-28 08:00:00 Sluttid: 2024-10-28 13:00:00 För mer information se Gästrike Vattens hemsida Driftstörningar - Gästrike Vatten

Övning ger färdighet att klara extremväder och elbortfall

Hur klarar vi och vår fordonsflotta dåligt väder och elbortfall. Det var scenariot som Tekniska förvaltningen övade sig på att hantera i samband med beredskapsveckan i slutet av september.
– En viktig övning som gav många insikter för att vi ska ha de bästa förutsättningarna att kunna klara av vårt uppdrag även när det oförutsedda inträffar, säger Nina Laukkanen Mållberg, fordonshandläggare.

Fordon är ett viktigt verktyg för att många av våra verksamheter ska kunna fungera. Det behöver finnas tillräckligt många och de ska fungera i olika situationer. Driftsäkerheten är en viktig parameter likväl som arbetsmiljöfrågan - att ha trafiksäkra bilar. Många frågor diskuterades under dagens skrivbordsövning, där deltagare från Tekniska förvaltningen och Säkerhetsskydd och beredskap deltog, och två olika scenarion presenterades.

Tillgång till nödbränsle

Det ena scenariot var dåligt väder och klass 2-varning, vilket skulle kunna ställa till problem för exempelvis hemtjänsten, som oavsett väder behöver kunna ta sig fram till sina brukare.
  – Vi pratade bland annat om vilken utrustning som behöver finnas i bilarna en sådan gång och var våra bilar finns utplacerade, säger Nina.
Det andra scenariot var elbortfall, vilket exempelvis skulle kunna medföra svårigheter att tanka och ladda bilarna. Det väckte bland annat frågor om reservsystem för bilbokningen och hur vi skulle behöva agera för att kunna lösa en situation där vi varken kan tanka eller ladda bilarna.
  – Vem gör vad i en sådan situation och vilka gränsdragningar ska vi göra? Övningen gav oss nya insikter om prioriteringar och vad vi behöver jobba vidare på, säger Nina.
Det kan till exempel handla om att ha tillgång till nödbränsle och att ha avtal om att kunna hyra bilar, om de egna av någon anledning inte skulle gå att använda.

Jobba med kontinuitetsplanering

Helt utan erfarenhet av hur situationer utifrån oväntade händelser ska hanteras är man inte på Östhammars kommun. Tidigare i år vandaliserades ett stort antal av kommunens bilar vid två tillfällen, vilket ställde till det rejält för flera verksamheter.
  – Vi löste det tack vare ett fint samarbete med Biltvätten Kommunservice vid Enheten för integration och arbete. Deras medarbetare och en lokal däckfirma såg snabbt till att bilarna kunde rulla igen, säger Nina.
Under hösten kommer eventuella frågetecken som finns att rätas ut i samband med att verksamheten kommer att jobba vidare med sin kontinuitetsplanering tillsammans med Samhällsskydd och beredskap.

NinaLaukkanenMållberg2
Nina Laukkanen Mållberg, fordonshandläggare.

Tillförlitligt och säkert

Östhammars kommun har 130 bilar i sin fordonsflotta, ungefär hälften av dem är elbilar. Nu ska ett 30-tal nya bilar upphandlas och sannolikt blir det inte av den modell vi haft tidigare – små elbilar.
  – Infrastrukturen för att kunna ladda elbilar finns inte på plats i den utsträckning som behövs så sannolikt leasar vi bensindrivna bilar den här gången, säger Nina.
Tillförlitligheten är en viktig parameter i valet av ny bilmodell liksom säkerhet och hållbarhet. Bilburna medarbetares önskemål har lyssnats in och på deras önskelista står större och säkrare bilar.
  – Det har vi lyssnat på och dessutom tror vi att det på längre sikt innebär lägre kostnader, säger Nina.

Kontakter

7 oktober 2024